شماره ردیف خودکار در اکسل
سلام به سافت پلاس و یکی دیگر از آموزش های مربوط به نرم افزار اکسل خوش آمدید . امروز می خواهیم با هم یک ترفند جالب را یاد بگیریم . ترفندی به نام ایجاد شماره ردیف خودکار در اکسل.
ترفندی که مطمئن هستم که خیلی جاها می توانید از آن استفاده کنید .
برای شروع یک نمونه از آن چیزی که قرار است در انتهای این آموزش به آن برسیم را مشاهده کنید . تا بعد برویم به سراغ اصل آموزش خودمان .
موضوعی که می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم این است که چگونه در اکسل قابلیتی را ایجاد نماییم که با استفاده از آن یک شمارنده ردیف خودکار داشته باشیم .
به گونه ای که این شمارشگر :
- بطور خودکار شماره ردیف ها را درج کند .
- قابلیت آپدیت و بروز رسانی خودکار داشته باشد .
- برای ردیف های خالی شماره ردیفی درج نگردد .
ایجاد دیتای مورد نظر
برای شروع کار دو ستون زیر را در یکی از شیت های کاری اکسل در نظر بگیرید .
در تصویر فوق ستون A برای وارد نمودن شماره ردیف است که قرار است این کار نه بصورت دستی که بطور خودکار از سوی خود اکسل انجام شود .
ستون دوم نیز مربوط به ورود اطلاعات است .
در صورتی که هر کدام از سلول های این ستون خالی از اطلاعات باشند یا اینکه اطلاعات آنها حذف گردد هیچ شماره ردیفی برای آن در نظر گرفته نمی شود .
برای ایجاد شماره ردیف خودکار فقط کافی است در سلول A1 فرمول زیر را وارد نماییم :
=IF(B2<>"","."&COUNTA($B$2:B2),"")
بررسی عملکرد فرمول فوق
جهت بررسی عملکرد تنظیمات فوق کافی است که اطلاعات مورد نظر خود را در سلول های موجود در ستون B وارد نماییم .
بلافاصله بعد از وارد نمودن اطلاعات مربوطه در سلول و خروج ز آن مشاهده خواهید نمود که یک شماره ردیف به آن اختصاص می یابد .
لازم به ذکر است که با حذف اطلاعات هر کدام از سلول ها در ستون مربوطه شماره ردیف آن نیز حذف شده و شماره سایر ردیف ها نیز متناسب با تغییرات انجام شده بروز رسانی می شوند .
مطلب مرتبط : نمودار جذاب در اکسل را به راحتی بسازید
دیدگاهتان را بنویسید